Regulamin Rady Miasta Dynów |
|
I. Organizacja wewnętrzna Rady.
§ 1.
-
W skład Rady Miasta wchodzi 15
radnych.
-
Kadencja Rady trwa 4 lata licząc od
dnia wyboru.
-
Rada wybiera ze swego grona
Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w
obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
-
Rada powołuje ze swego grona stałe
i doraźne komisje do określonych zadań ustalając ich przedmiot działania i
skład osobowy.
§ 2
Rada powołuje następujące komisje
stałe:
-
Komisję Rewizyjną,
-
Komisję Rozwoju Gospodarczego,
Budżetu i Finansów,
-
Komisję Spraw Społecznych.
§ 3
Do zadań Komisji w zakresie spraw,
dla których zostały powołane należy w szczególności:
-
kontrola Burmistrza i jednostek
organizacyjnych gminy w zakresie kompetencji danej komisji,
-
opiniowanie i rozpatrywanie spraw
przekazanych komisji przez Radę i Burmistrza oraz spraw przedkładanych przez
członków Komisji,
-
występowanie z inicjatywą
uchwałodawczą oraz przygotowywanie projektów uchwał,
-
kontrola wykonania uchwał Rady w
zakresie kompetencji danej Komisji określonych w jej regulaminie,
-
badanie terminowości załatwiania
przez Burmistrza i administrację samorządową postulatów, wniosków i skarg
mieszkańców Gminy w zakresie kompetencji komisji,
-
badanie rzetelności informacji i
sprawozdań składanych przez Burmistrza i administrację samorządową w zakresie
kompetencji danej komisji określonej w jej regulaminie.
§ 4
-
Komisje są zobowiązane do
wzajemnego informowania się o sprawach będących przedmiotem działania więcej
niż jednej Komisji.
-
Realizacja postanowienia zawartego
w ust. 1 następuje przez:
-
wspólne posiedzenia komisji,
-
udostępnianie własnych ustaleń i
analiz,
-
powoływanie zespołów do
rozwiązywania określonych problemów.
-
Komisje działają na posiedzeniach.
§ 5
-
Komisja jest władna do zajmowania
stanowiska w sprawach, które należą do jej kompetencji, jeżeli w posiedzeniu
bierze udział co najmniej połowa członków komisji.
-
Komisja opiniuje przedłożone
projekty uchwał zwykłą większością głosów.
§ 6
-
Radny uczestniczy w pracach
Komisji, do której został wybrany przez Radę Miasta.
-
Radny może brać udział w pracach
każdej Komisji z głosem doradczym.
§ 7
-
Komisje podlegają Radzie.
-
Komisje przedkładają Radzie roczny
plan pracy oraz sprawozdanie ze swojej działalności.
-
Zasady i tryb działania Komisji
Rewizyjnej uregulowany jest oddzielnie w Załączniku Nr 5 do Statutu.
§ 8
-
Rada może powoływać komisje doraźne
do określonych zadań.
-
Skład osobowy komisji doraźnych
oraz przedmiot i zakres ich działania określają uchwały Rady o ich powołaniu.
§ 9
Komisje odbywają swoje posiedzenia w
miarę potrzeb, lecz nie rzadziej jak raz na kwartał.
§ 10
-
Posiedzenie komisji zwołuje
Przewodniczący Komisji, a w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego
wybrany z grona Komisji.
-
Zawiadomienia o terminie, temacie i
materiały dotyczące projektu budżetu i sprawozdania z jego realizacji
zwołujący przekazuje członkom Komisji na 7 dni przed posiedzeniem komisji, a w
pozostałych przypadkach materiały dostarcza się na 4 dni przed posiedzeniem
komisji.
§ 11
-
Posiedzeniom przewodniczy
Przewodniczący Komisji, a w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego.
§ 12
-
Z posiedzeń Komisji sporządza się
protokół.
-
Protokoły sporządza pracownik
Urzędu Miasta zatrudniony do obsługi Rady.
§ 13
-
Radni mogą tworzyć kluby radnych.
-
Klub radnych może utworzyć co
najmniej 3 radnych.
-
Przewodniczący klubu na najbliższej
sesji informuje Radę o powstaniu klubu.
-
Rejestr klubów prowadzi
Przewodniczący Rady.
§ 14
-
Radni tworzący klub wybierają ze
swojego grona Przewodniczącego klubu i jego Zastępcę. Przewodniczący klubu
kieruje jego pracami i reprezentuje go na zewnątrz.
-
Przewodniczący może w imieniu klubu
zgłaszać wnioski, interpelacje i zapytania.
§ 15
Prawo wstępowania do klubu lub
występowania z niego jest dobrowolne i może być ograniczone.
II. Tryb pracy Rady.
§ 16
Rada Miasta obraduje na sesjach:
-
zwyczajnych,
-
nadzwyczajnych,
-
uroczystych.
§ 17
-
Sesje zwyczajne zwołuje
Przewodniczący Rady Miasta w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.
-
Przewodniczący ustala porządek
obrad, miejsce, datę i godzinę ich odbycia.
-
O terminie i miejscu odbycia sesji
Przewodniczący zawiadamia radnych na piśmie najpóźniej na 7 dni przed
ustalonym dniem odbycia posiedzenia.
-
Do zawiadomienia o sesji dołącza
się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
-
Zawiadomienie wraz z materiałami
dotyczącymi sesji poświęconej uchwalaniu budżetu i sprawozdania z wykonania
budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.
-
W razie niedotrzymania terminów, o
których mowa w ust.3 i 5 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i
wyznaczyć nowy termin jej odbycia.
§ 18
-
Sesje nadzwyczajne Przewodniczący
obowiązany jest zwołać na wniosek:
-
Burmistrza,
-
co najmniej 1 ustawowego składu
Rady.
Do wniosku dołącza się porządek obrad
wraz z projektami uchwał.
-
Przewodniczący zwołuje sesję
nadzwyczajną w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku spełniającego wymogi, o
których mowa w pkt 1.
§ 19
-
Sesje Rady są jawne.
-
Szczegółowe zasady udziału
zainteresowanych osób w posiedzeniach Rady oraz udostępniania dokumentów
określa Załącznik Nr 3 do Statutu.
-
Listę osób zaproszonych na sesję
ustala Przewodniczący, po zasięgnięciu opinii Burmistrza.
§ 20
-
W obradach Rady uczestniczą bez
prawa głosowania:
-
Sekretarz Gminy,
-
Skarbnik,
-
Przewodniczący Zarządów Osiedli,
-
Pracownicy Urzędu wyznaczeni do
referowania spraw.
-
Do udziału w sesjach Rady mogą
zostać zobowiązani Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych podlegających
kontroli Rady.
§ 21
-
Sesje odbywają się na jednym
posiedzeniu jednak Rada może postanowić o odroczeniu i kontynuowaniu obrad w
innym terminie na następnym posiedzeniu tej samej sesji. Może to nastąpić w
przypadku uzasadnionego poszerzenia porządku obrad, potrzebą przygotowania
dodatkowych materiałów lub gdy zaistnieją inne przeszkody, uniemożliwiające
Radzie właściwe obradowanie lub rozstrzygnięcie spraw.
-
Przewodniczący Rady postanawia o
przeprowadzeniu w innym terminie sesji, w przypadku stwierdzenia braku kworum
w trakcie posiedzenia Rady, wyznaczając nowy termin jej zwołania. Fakt
przerwania posiedzenia oraz nazwiska i imiona radnych, którzy z przyczyn
nieusprawiedliwionych opuścili obrady, co spowodowało brak kworum, odnotowuje
się w protokole.
-
Z radnymi, o których mowa w ust. 2
Przewodniczący Rady przeprowadza rozmowy wyjaśniające, o wnioskach
wynikających z tych rozmów informuje Radę.
§ 22
-
Pierwszą sesję nowo wybranej Rady
zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni od daty
ogłoszenia zbiorczych wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku
wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni, po ogłoszeniu wyników wyborów do rady
gminy.
-
Do czasu wyboru Przewodniczącego
Rady pierwszą sesję nowo wybranej rady prowadzi najstarszy wiekiem radny
spośród obecnych na sesji.
§ 23
-
Przed przystąpieniem do wykonywania
mandatu radni składają ślubowanie o treści określonej przepisami ustawy o
samorządzie gminnym.
-
Radni nieobecni na pierwszej sesji
oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają
ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.
§ 24
-
Organizowanie pracy Rady oraz
prowadzenie obrad jest zadaniem Przewodniczącego Rady.
-
W razie nieobecności
Przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje Wiceprzewodniczący
Rady.
§ 25
Do przeprowadzenia obrad wymagana
jest obecność co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
§ 26
-
Sesję otwiera Przewodniczący,
wypowiadając formułę:"Wysoka Rado, otwieram.... sesję Rady Miasta Dynowa".
-
Po otwarciu sesji Przewodniczący,
na podstawie przedłożonej listy obecności stwierdza kworum, a w razie braku
kworum wyznacza nowy termin posiedzenia i zamyka obrady.
-
Radni potwierdzają swą obecność na
sesji podpisem na liście obecności - przed rozpoczęciem sesji.
-
Przewidywaną nieobecność radny
powinien zgłosić Przewodniczącemu Rady, usprawiedliwienie powinno być
przedstawione na piśmie.
§ 27
-
Z wnioskiem o zmianę lub
uzupełnienie porządku obrad ustalonego przez Przewodniczącego może wystąpić
Burmistrz oraz każdy radny na początku sesji.
-
Rada może wprowadzić zmiany w
porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
§ 28
-
Porządek obrad powinien zawierać w
szczególności:
-
przyjęcie protokołu obrad z
poprzedniej sesji,
-
sprawozdanie Burmistrza z
realizacji uchwał Rady i informacje o podejmowanych przez niego działaniach
w okresie między sesyjnym,
-
projekty uchwał,
-
interpelacje i zapytania radnych,
-
wolne wnioski.
-
Radny ma prawo do zgłaszania
interpelacji dotyczących spraw lub problemów związanych z realizacją zadań
gmin i jej organów. Interpelacje powinny być sformułowane jasno i zwięźle.
-
Radny zgłasza interpelację do
Przewodniczącego Rady lub do Burmistrza ustnie lub na piśmie podczas
posiedzenia Rady albo pisemnie pomiędzy posiedzeniami.
-
Adresat interpelacji obowiązany
jest udzielić radnemu odpowiedzi nie później niż w ciągu 14 dni od jej
otrzymania.
-
Pracownik Urzędu Miasta zatrudniony
do obsługi Rady prowadzi ewidencję zgłaszanych interpelacji.
-
Na wniosek Radnego - Rada może
włączyć sprawę rozpatrzenia odpowiedzi na interpelację do porządku obrad, przy
zachowaniu trybu określonego w § 27 ust. 2.
§ 29
-
Przewodniczący prowadzi obrady
według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z
punktów.
-
W uzasadnionych przypadkach
Przewodniczący może dokonać zmian w kolejności poszczególnych punktów.
§ 30
-
Przewodniczący udziela głosu według
kolejności zgłoszeń.
-
W czasie rozpatrywania projektu
uchwały Przewodniczący udziela głosu w następującej kolejności: referentowi
sprawy, przedstawicielom komisji opiniujących projekt, Burmistrzowi,
przedstawicielom klubów radnych w kolejności zgłoszeń, a następnie pozostałym
dyskutantom zgodnie z ust. 3.
-
Przewodniczący może udzielić głosu
poza kolejnością w sprawie zgłoszenia wniosków formalnych, których przedmiotem
mogą być w szczególności sprawy:
-
stwierdzenia kworum,
-
zakończenia dyskusji i podjęcia
uchwały,
-
ustalenia czasu wystąpień
dyskutantów,
-
przeliczenia głosów,
-
zamknięcia listy kandydatów przy
wyborach,
-
przestrzegania regulaminu obrad,
-
zgłoszenia autopoprawki do
projektu uchwały,
-
przerwania, odroczenia lub
zamknięcia posiedzenia,
-
Przewodniczący niezwłocznie poddaje
wniosek formalny pod głosowanie. Rada podejmuje uchwałę w tym przedmiocie
zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu
Rady w głosowaniu jawnym.
-
Poza kolejnością zgłoszeń
Przewodniczący udziela głosu:
-
Burmistrzowi i jego Zastępcy,
-
Radcy prawnemu w celu wyjaśnienia
wątpliwości w rozważanej sprawie.
§ 31
-
Przewodniczący czuwa nad sprawnym
przebiegiem i zachowaniem porządku obrad. Jego decyzje są w tym zakresie
ostateczne.
-
Czas wystąpienia w dyskusji nie
powinien przekraczać 7 minut, a powtórne zabranie głosu w sprawie 3 minuty. W
szczególnie uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może przedłużyć czas
wystąpienia.
-
W przypadku stwierdzenia, że radny
w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub przekracza
przeznaczony dla niego czas Przewodniczący może przywołać go"do rzeczy", a po
dwukrotnym przywołaniu Przewodniczący może pozbawić radnego głosu.
-
Jeżeli forma lub treść wystąpienia,
albo zachowanie radnego w sposób oczywisty narusza powagę sesji lub zakłóca
porządek obrad Przewodniczący przywołuje radnego"do porządku", a w razie
bezskuteczności przywołania odbiera mu głos polecając odnotowanie tego faktu w
protokole.
-
Postanowienia ust. 2, 3, 4 stosuje
się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję oraz publiczności.
§ 32
-
Przewodniczący może udzielić głosu
osobom spoza składu Rady po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu.
-
Osobom spoza składu Rady, które
swym zachowaniem naruszają powagę Rady Przewodniczący obrad może nakazać
opuszczenie sali.
§ 33
-
Po wyczerpaniu porządku obrad
przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę:"Wysoka Rado, zamykam....
sesję Rady Miasta Dynowa".
-
Czas od otwarcia sesji do jej
zamknięcia uznaje się za czas trwania sesji Rady.
-
Postanowienie ust. 2 dotyczy także
sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 34
-
Rada jest związana uchwałą od
chwili jej podjęcia.
-
Uchylenie lub zmiana podjętej
uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały.
-
Postanowienia ust. 2 nie stosuje
się w odniesieniu do oczywistych omyłek pisemnych.
§ 35
-
Z każdego posiedzenia sesji
sporządza się protokół, który powinien zawierać:
-
numer, datę, miejsce posiedzenia,
-
czas trwania sesji,
-
nazwisko przewodniczącego obrad,
-
porządek obrad,
-
stwierdzenie prawomocności
posiedzenia,
-
przebieg obrad, streszczenia
przemówień i dyskusji, oraz tekst zgłoszonych i przyjętych wniosków i
interpelacji,
-
przebieg głosowania z
wyszczególnieniem liczby głosów"za","przeciw" i"wstrzymujących się",
-
podpis przewodniczącego oraz
osoby sporządzającej protokół.
-
Do protokołu dołącza się:
-
listę obecności radnych,
-
listę gości zaproszonych,
-
wykaz podjętych przez radę
uchwał,
-
pisemne usprawiedliwienia
nieobecnych na sesji,
-
inne dokumenty złożone na ręce
Przewodniczącego w trakcie obrad.
-
Protokoły numeruje się cyframi
rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku
kalendarzowego.
-
Protokół z sesji wykłada się do
wglądu radnym w biurze pracownika Urzędu Miasta zatrudnionego do obsługi Rady.
-
Radni mogą zgłaszać poprawki i
uzupełnienia do protokołu w przerwie między sesjami jednak nie później niż na
najbliższej sesji.
-
Radny, którego wniosek o wniesienie
poprawki do protokołu lub jego uzupełnienie nie został uwzględniony może
przedłożyć go na sesji. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku decyduje Rada w
głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów po uprzednim wysłuchaniu
protokolanta.
-
Protokół z obrad sesji powinien być
sporządzony w ciągu 14 dni po jej odbyciu.
§ 36
-
Rada podejmuje rozstrzygnięcia w
formie uchwał.
-
Uchwały zapadają zwykłą większością
głosów w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej połowy ustawowego składu
rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.
-
Uchwały dotyczące zobowiązań
finansowych zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej
połowy ustawowego składu Rady i wskazują źródła dochodów, z których
zobowiązania te zostaną pokryte.
-
W głosowaniu biorą udział wyłącznie
radni.
-
Wyniki głosowania ogłasza
niezwłocznie Przewodniczący.
§ 37
-
Inicjatywę uchwałodawczą posiadają:
-
Burmistrz
-
Komisje Rady
-
co najmniej 3 radnych
-
Komisje Rady opiniują projekty
uchwał.
-
Projekty uchwał powinny być
skonsultowane z radcą prawnym pod kątem ich zgodności z prawem.
§ 38
W głosowaniu jawnym radni głosują
przez podniesienie ręki. Za głosy ważnie oddane uznaje się te, które oddano "za"
i "przeciw" oraz "wstrzymujące się".
§ 39
-
Głosowanie tajne przeprowadza
komisja skrutacyjna powołana każdorazowo na sesji spośród radnych.
-
W głosowaniu tajnym Radni głosują
za pomocą kart opatrzonych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala
sposób głosowania.
-
Komisja skrutacyjna objaśnia sposób
głosowania przed przystąpieniem do jego odbycia.
-
Po przeliczeniu głosów
przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół podając wyniki
głosowania.
-
Karty z oddanymi głosami i protokół
z głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji Rady.
§ 40
-
Przewodniczący obrad przed
poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną
treść w taki sposób, aby redakcja była przejrzysta a wniosek nie budził
wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
-
W pierwszej kolejności
Przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może
wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.
-
W przypadku głosowania w sprawie
wyboru osób, Przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje
każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi
twierdzącej poddaje pod głosowanie i zarządza wybory.
§ 41
-
Zwykła większość głosów występuje
wtedy, gdy liczba głosów"za" jest większa niż liczba głosów"przeciw".
-
Bezwzględna większość głosów
oznacza co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych
głosów, tzn. przeciwnych i wstrzymujących się.
-
Bezwzględna większość ustawowego
składu Rady oznacza liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem
przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie
najbliższą.
§ 42
Uchwały Rady mają formę odrębnych
dokumentów za wyjątkiem uchwał o charakterze formalnym lub porządkowym, które
odnotowuje się w protokole z sesji.
§ 43
-
Uchwały Rady powinny być
zredagowane w sposób czytelny i zawierać przede wszystkim:
-
oznaczenie rodzaju aktu
prawnego"Uchwała", kolejny numer i nazwę Rady,
-
datę i zwięzłe określenie
przedmiotu uchwały (w jakiej sprawie),
-
podstawę prawną,
-
postanowienia merytoryczne,
-
w miarę potrzeby określenie
źródła finansowania realizacji uchwały,
-
określenie organu
odpowiedzialnego za wykonanie uchwały oraz organu sprawującego nadzór nad
jego organizacją,
-
ustalenie terminu obowiązywania
lub wejścia w życie uchwały,
-
Podstawową jednostką redakcyjną i
systematyzacyjną jest paragraf. Paragraf w razie potrzeby można dzielić na
ustępy a ustępy na punkty i litery.
-
W razie potrzeby do uchwał dołącza
się załączniki.
-
Uchwała może zawierać zobowiązanie
Burmistrza do sporządzenia jednolitego tekstu uchwały, która została
zmieniona.
-
W uchwałach podaje się numer sesji
(cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi) i rok podjęcia
uchwały.
§ 44
Uchwały Rady powinny być zredagowane
w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu.
W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi
i zapożyczonymi z języków obcych.
§ 45
Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady
lub w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący prowadzący obrady.
§ 46
Oryginały uchwał są ewidencjonowane w
rejestrze uchwał i przechowywane z protokołami z sesji.
§ 47
-
Burmistrz przedkłada Wojewodzie
uchwały w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.
-
Uchwałę budżetową oraz uchwałę w
sprawie absolutorium, a także inne uchwały objęte nadzorem Regionalnej Izby
Obrachunkowej Burmistrz zobowiązany jest przedłożyć Regionalnej Izbie
obrachunkowej w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.
|
|
|
|