Statut Miasta Dynów |
|
I.
Postanowienia ogólne
§ 1
Niniejszy statut stanowi o
wewnętrznym ustroju Gminy Miejskiej Dynów, będącej wspólnotą samorządową , z
mocy prawa obejmującą wszystkich jej mieszkańców.
§ 2
Gmina Miejska Dynów, zwana dalej
gminą, jest jednostką zasadniczą podziału terytorialnego stopnia podstawowego.
§ 3
-
Terytorium Miasta Dynowa stanowi
obszar o powierzchni 2.444 ha.
-
Granice Miasta określone są na
mapie stanowiącej załącznik Nr 1 do Statutu.
§ 4
-
Gmina posiada osobowość prawną.
-
Samodzielność Gminy podlega
ochronie sądowej.
§ 5
Herb gminy określa załącznik Nr 2 do
niniejszego statutu.
§ 6
Siedzibą władz Gminy jest Miasto
Dynów.
§ 7
-
Mieszkańcy gminy podejmują
rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (przez wybory i referendum) lub za
pośrednictwem organów gminy.
-
Zasady i tryb przeprowadzania
wyborów do rady gminy, wyboru burmistrza oraz przeprowadzania referendum
określają odrębne ustawy.
§ 8
Gmina rozstrzyga we wszystkich
sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżonych ustawami na rzecz
innych podmiotów, w szczególności w sprawach zaspokajania swoich zbiorowych
potrzeb.
II . Organy Gminy.
§ 9
Gmina wykonuje swoje zadania za
pośrednictwem:
-
Rady Miasta – organu stanowiącego i
kontrolnego,
-
Burmistrza – organu wykonawczego.
§ 10
W skład Rady Miasta wchodzi 15 radnych wybranych przez mieszkańców w wyborach
powszechnych.
§ 11
Rada Miasta wybiera ze swojego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego
bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu
Rady, w głosowaniu tajnym.
§ 12
Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady określa Załącznik nr 4 do Statutu.
§ 13
Radny obowiązany jest brać udział w
pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których
został wybrany lub desygnowany.
§ 14
-
W celu wykonywania zadań
kontrolnych Rada powołuje Komisję Rewizyjną.
-
Komisja Rewizyjna kontroluje
działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych, jednostek
pomocniczych gminy oraz wykonuje inne zadania w zakresie kontroli zlecone
przez Radę.
-
W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą
radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów z wyjątkiem radnych pełniących
funkcję Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady.
§ 15
Zasady i tryb działania Komisji
Rewizyjnej określa Załącznik nr 5 do Statutu.
§ 16
-
Organem wykonawczym Gminy jest
Burmistrz.
-
Okres kadencji Burmistrza określają
przepisy ustawy o samorządzie gminnym.
-
Objęcie obowiązków przez Burmistrza
następuje z chwilą złożenia wobec Rady ślubowania .
-
Burmistrz w drodze zarządzenia
powołuje oraz odwołuje swojego Zastępcę.
§ 17
-
Burmistrz wykonuje uchwały Rady
Miasta oraz zadania Gminy określone przepisami prawa.
-
Do zadań Burmistrza należy w
szczególności:
1) przygotowywanie projektów
uchwał Rady Miasta,
2) określanie sposobu
wykonywania uchwał,
3) gospodarowanie mieniem
komunalnym,
4) wykonywanie budżetu,
5) zatrudnianie i zwalnianie
kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
-
W realizacji zadań
własnych Burmistrz podlega wyłącznie Radzie Miasta.
-
Burmistrz kieruje bieżącymi
sprawami Gminy i reprezentuje ją na zewnątrz.
§ 18
Burmistrz podejmuje rozstrzygnięcia w
formie zarządzeń , chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
III. Urząd Miasta
§ 19
-
Burmistrz wykonuje swe zadania przy
pomocy Urzędu Miasta.
-
Urząd Miasta jest aparatem
pomocniczym Burmistrza zatrudniającym pracowników samorządowych
-
Organizację i zasady funkcjonowania
Urzędu Miasta określa regulamin organizacyjny nadany przez Burmistrza w drodze
zarządzenia.
-
Kierownikiem Urzędu Miasta jest
Burmistrz.
§ 20
Kierownik Urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do
pracowników Urzędu oraz Kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 21
Pracownicy samorządowi są
zatrudnieni:
-
na podstawie wyboru – Burmistrz,
-
na podstawie powołania -
zarządzeniem Burmistrza - Zastępca Burmistrza ,
- uchwałą Rady Miasta - na wniosek
Burmistrza - Skarbnik, Sekretarz,
-
na podstawie umowy o pracę
lub aktu mianowania – pozostali pracownicy .
§ 22
Czynności w sprawach z zakresu prawa
pracy wykonują:
-
Przewodniczący Rady wobec
Burmistrza za wyjątkiem prawa do ustalania wynagrodzenia na podstawie uchwały
Rady Miasta.
-
Burmistrz wobec:
1) pracowników Urzędu Miasta
,
2) kierowników gminnych
jednostek organizacyjnych .
IV. Jednostki
pomocnicze gminy
§ 23
-
W Gminie tworzy się jednostki
pomocnicze zwane osiedlami.
-
Tworzenie, łączenie i znoszenie
osiedli , a także ustalanie ich granic i nazw następuje w drodze uchwały Rady
, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
-
Konsultacje z mieszkańcami
przeprowadza się na ogólnym zebraniu mieszkańców osiedla.
§ 24
-
Przy tworzeniu, łączeniu,
dzieleniu i znoszeniu osiedli oraz ustalaniu ich granic Rada powinna kierować
się następującymi kryteriami :
1) jednorodnością obszaru pod
względem osadniczym i przestrzennym,
2) więzią społeczną,
kulturalną, religijną mieszkańców,
3) uposażeniem i składnikami
infrastruktury społecznej,
4) możliwością zapewniającą
zdolność wykonywania zadań publicznych.
§ 25
-
Organem uchwałodawczym osiedla jest
ogólne zebranie mieszkańców.
-
Organem wykonawczym osiedla jest
Zarząd Osiedla , na którego czele stoi Przewodniczący Zarządu .
§ 26
Organizację i zakres działania
osiedla określa Rada odrębnym statutem po przeprowadzeniu konsultacji z
mieszkańcami.
§ 27
-
Przewodniczący Zarządu Osiedla może
uczestniczyć w pracach Rady z głosem doradczym i opiniodawczym, bez prawa
udziału w głosowaniu.
-
O posiedzeniach Rady Przewodniczący
Zarządu Osiedla powinien być zawiadamiany według zasad przewidzianych dla
radnych.
§ 28
-
Osiedle nie tworzy własnego
budżetu. Gospodarka finansowa Osiedla prowadzona jest w ramach budżetu Gminy.
-
Osiedle samodzielnie zarządza
mieniem oraz rozporządza dochodami osiedla oraz ponosi odpowiedzialność za
powstanie strat.
-
Przepis art. 46 ustawy o
samorządzie gminnym stosuje się odpowiednio.
§ 29
-
Nadzór nad działalnością osiedla
sprawują organy Gminy.
-
Rada nadzoruje działalność osiedli
poprzez swoje Komisje , przy czym sprawy zarządu mieniem i rozporządzanie
dochodami osiedla nadzoruje Komisja Rewizyjna.
-
Burmistrz ma prawo wglądu do
dokumentów, wstępu do pomieszczeń i budynków zarządzanych przez osiedla.
-
Burmistrz czuwa , aby mienie
komunalne przekazane osiedlu nie było narażone na szkody i uszczuplenia oraz
aby dochody osiedla i świadczenia pobierane na jego korzyść były wydatkowane
zgodnie z przepisami prawa i statutem
V. Jednostki
organizacyjne Gminy.
§ 30
-
W celu wykonania zadań Gmina tworzy
jednostki organizacyjne , w tym zakłady i jednostki budżetowe.
-
Tworzenie , likwidacja lub
reorganizacja jednostek określonych w ust. 1 następuje w drodze uchwały Rady.
-
Rada uchwala statuty tworzonych
gminnych jednostek organizacyjnych
-
Kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych zatrudnia i zwalnia Burmistrz , będący ich zwierzchnikiem
służbowym.
-
Wykaz gminnych jednostek
organizacyjnych stanowi załącznik Nr 6 do niniejszego statutu.
VI. Gospodarka finansowa Gminy.
§ 31
-
Gmina samodzielnie prowadzi
gospodarkę finansową na podstawie budżetu Miasta.
-
Procedurę uchwalania budżetu
określa Rada Miasta.
§ 32
-
Za prawidłową gospodarkę finansową
Gminy odpowiada Burmistrz .
-
Uchwały dotyczące zobowiązań
finansowych zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej
połowy ustawowego składu Rady Miasta.
-
Gospodarka finansowa Gminy jest
jawna.
-
Obsługę kasową Gminy prowadzi bank
wyłoniony zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych.
VII. Mienie
komunalne.
§ 33
Mieniem komunalnym jest własność i
inne prawa majątkowe należące do gminy oraz mienie gminnych jednostek
organizacyjnych i innych gminnych osób prawnych.
§ 34
-
Wszystkie , przysługujące
dotychczas mieszkańcom prawa własności , użytkowania lub inne prawa rzeczowe i
majątkowe stanowiące mienie gminne pozostają nienaruszone.
-
Rada Miasta nie może uszczuplić
dotychczasowych praw osiedli do korzystania z mienia bez zgody ogólnego
zebrania mieszkańców.
§ 37
Oświadczenie woli w imieniu Gminy w
zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Burmistrz albo działający na
podstawie jego upoważnienia Zastępca Burmistrza samodzielnie lub wraz z inną
osobą upoważnioną przez Burmistrza.
VIII. Postanowienia
końcowe
§ 38
Załączniki wymienione treścią
niniejszego statutu stanowią jego integralną część.
§ 39
Zmiana statutu może być dokonana w
formie i trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
|
Załącznik Nr 1 do Statutu Miasta Dynów
GRANICE MIASTA |
|
|
Załącznik Nr 2 do Statutu Miasta Dynów
HERB GMINY DYNÓW |
|
|
Załącznik Nr 3 do Statutu Miasta Dynów |
|
Zasady dostępu i
korzystania z dokumentów oraz uzyskiwania informacji o działalności organów
Gminy Miejskiej Dynów.
§ 1.
-
Obywatele mają prawo dostępu do
dokumentów związanych z działalnością organów Gminy, wynikających z
wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem tych dokumentów albo ich części,
które na mocy odrębnych przepisów są objęte prawnie chronioną tajemnicą, w
szczególności z zachowaniem przepisów ustawy o ochronie danych osobowych oraz
ustawy o ochronie informacji niejawnych .
-
Dostęp do informacji i dokumentów
związanych z działalnością organów obejmuje w szczególności :
1) udział w sesjach Rady i
posiedzeniach jej Komisji,
2) udostępnianie protokołów z
sesji Rady Miasta i posiedzeń Komisji Rady,
3) udostępnianie treści
podjętych uchwał , zarządzeń i innych dokumentów urzędowych,
4) rejestr wniosków i opinii
Komisji , wniosków radnych.
§ 2.
Dokumenty udostępniane są w siedzibie
Urzędu Miasta , w godzinach urzędowania , przez pracownika wskazanego przez
Burmistrza.
§ 3.
Udostępnianie dokumentów odbywa się
wyłącznie w miejscu do tego celu wyznaczonym i w obecności pracownika Urzędu
Miasta .
§ 4.
Pracownicy upoważnieni do
udostępniania informacji i dokumentów sporządzają Burmistrzowi pisemne
sprawozdanie kwartalne dotyczące złożonych wniosków i udostępnionych dokumentów.
§ 5.
1. Z udostępnionych dokumentów ,
zainteresowany może własnoręcznie sporządzać notatki , odpisy , wyciągi i
odbitki kserograficzne .
2. Wydanie uwierzytelnionej kopii
dokumentu może nastąpić za uiszczeniem stosownej opłaty skarbowej.
§ 6.
Postanowienia § 1 - 5 nie mają
zastosowania do spraw wyłączonych z jawności odrębnymi przepisami.
§ 7.
Uchwały Rady podawane są do
publicznej wiadomości na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta.
|
Załącznik Nr 4 do Statutu Miasta Dynów
REGULAMIN RADY MIASTA |
|
I. Organizacja wewnętrzna Rady.
§ 1.
-
W skład Rady Miasta wchodzi 15
radnych.
-
Kadencja Rady trwa 4 lata licząc od
dnia wyboru.
-
Rada wybiera ze swego grona
Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w
obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
-
Rada powołuje ze swego grona stałe
i doraźne komisje do określonych zadań ustalając ich przedmiot działania i
skład osobowy.
§ 2
Rada powołuje następujące komisje
stałe:
-
Komisję Rewizyjną,
-
Komisję Rozwoju Gospodarczego,
Budżetu i Finansów,
-
Komisję Spraw Społecznych.
§ 3
Do zadań Komisji w zakresie spraw,
dla których zostały powołane należy w szczególności:
-
kontrola Burmistrza i jednostek
organizacyjnych gminy w zakresie kompetencji danej komisji,
-
opiniowanie i rozpatrywanie spraw
przekazanych komisji przez Radę i Burmistrza oraz spraw przedkładanych przez
członków Komisji,
-
występowanie z inicjatywą
uchwałodawczą oraz przygotowywanie projektów uchwał,
-
kontrola wykonania uchwał Rady w
zakresie kompetencji danej Komisji określonych w jej regulaminie,
-
badanie terminowości załatwiania
przez Burmistrza i administrację samorządową postulatów, wniosków i skarg
mieszkańców Gminy w zakresie kompetencji komisji,
-
badanie rzetelności informacji i
sprawozdań składanych przez Burmistrza i administrację samorządową w zakresie
kompetencji danej komisji określonej w jej regulaminie.
§ 4
-
Komisje są zobowiązane do
wzajemnego informowania się o sprawach będących przedmiotem działania więcej
niż jednej Komisji.
-
Realizacja postanowienia zawartego
w ust. 1 następuje przez:
1)
wspólne posiedzenia komisji,
2) udostępnianie własnych ustaleń i
analiz,
3) powoływanie zespołów do
rozwiązywania określonych problemów.
-
Komisje działają na posiedzeniach.
§ 5
-
Komisja jest władna do zajmowania
stanowiska w sprawach, które należą do jej kompetencji, jeżeli w posiedzeniu
bierze udział co najmniej połowa członków komisji.
-
Komisja opiniuje przedłożone
projekty uchwał zwykłą większością głosów.
§ 6
-
Radny uczestniczy w pracach
Komisji, do której został wybrany przez Radę Miasta.
-
Radny może brać udział w pracach
każdej Komisji z głosem doradczym.
§ 7
-
Komisje podlegają Radzie.
-
Komisje przedkładają Radzie roczny
plan pracy oraz sprawozdanie ze swojej działalności.
-
Zasady i tryb działania Komisji
Rewizyjnej uregulowany jest oddzielnie w Załączniku Nr 5 do Statutu.
§ 8
-
Rada może powoływać komisje doraźne
do określonych zadań.
-
Skład osobowy komisji doraźnych
oraz przedmiot i zakres ich działania określają uchwały Rady o ich powołaniu.
§ 9
Komisje odbywają swoje posiedzenia w
miarę potrzeb, lecz nie rzadziej jak raz na kwartał.
§ 10
-
Posiedzenie komisji zwołuje
Przewodniczący Komisji, a w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego
wybrany z grona Komisji.
-
Zawiadomienia o terminie, temacie i
materiały dotyczące projektu budżetu i sprawozdania z jego realizacji
zwołujący przekazuje członkom Komisji na 7 dni przed posiedzeniem komisji, a w
pozostałych przypadkach materiały dostarcza się na 4 dni przed posiedzeniem
komisji.
§ 11
-
Posiedzeniom przewodniczy
Przewodniczący Komisji, a w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego.
§ 12
-
Z posiedzeń Komisji sporządza się
protokół.
-
Protokoły sporządza pracownik
Urzędu Miasta zatrudniony do obsługi Rady.
§ 13
-
Radni mogą tworzyć kluby radnych.
-
Klub radnych może utworzyć co
najmniej 3 radnych.
-
Przewodniczący klubu na najbliższej
sesji informuje Radę o powstaniu klubu.
-
Rejestr klubów prowadzi
Przewodniczący Rady.
§ 14
-
Radni tworzący klub wybierają ze
swojego grona Przewodniczącego klubu i jego Zastępcę. Przewodniczący klubu
kieruje jego pracami i reprezentuje go na zewnątrz.
-
Przewodniczący może w imieniu klubu
zgłaszać wnioski, interpelacje i zapytania.
§ 15
Prawo wstępowania do klubu lub
występowania z niego jest dobrowolne i może być ograniczone.
II. Tryb pracy Rady.
§ 16
Rada Miasta obraduje na sesjach:
-
zwyczajnych,
-
nadzwyczajnych,
-
uroczystych.
§ 17
-
Sesje zwyczajne zwołuje
Przewodniczący Rady Miasta w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.
-
Przewodniczący ustala porządek
obrad, miejsce, datę i godzinę ich odbycia.
-
O terminie i miejscu odbycia sesji
Przewodniczący zawiadamia radnych na piśmie najpóźniej na 7 dni przed
ustalonym dniem odbycia posiedzenia.
-
Do zawiadomienia o sesji dołącza
się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
-
Zawiadomienie wraz z materiałami
dotyczącymi sesji poświęconej uchwalaniu budżetu i sprawozdania z wykonania
budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.
-
W razie niedotrzymania terminów, o
których mowa w ust.3 i 5 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i
wyznaczyć nowy termin jej odbycia.
§ 18
-
Sesje nadzwyczajne Przewodniczący
obowiązany jest zwołać na wniosek:
1) Burmistrza,
2) co najmniej 1 ustawowego składu
Rady.
Do wniosku dołącza się porządek obrad
wraz z projektami uchwał.
-
Przewodniczący zwołuje sesję
nadzwyczajną w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku spełniającego wymogi, o
których mowa w pkt 1.
§ 19
-
Sesje Rady są jawne.
-
Szczegółowe zasady udziału
zainteresowanych osób w posiedzeniach Rady oraz udostępniania dokumentów
określa Załącznik Nr 3 do Statutu.
-
Listę osób zaproszonych na sesję
ustala Przewodniczący, po zasięgnięciu opinii Burmistrza.
§ 20
-
W obradach Rady uczestniczą bez
prawa głosowania:
1) Sekretarz Gminy,
2) Skarbnik,
3) Przewodniczący Zarządów Osiedli,
4) Pracownicy Urzędu wyznaczeni do
referowania spraw.
-
Do udziału w sesjach Rady mogą
zostać zobowiązani Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych podlegających
kontroli Rady.
§ 21
-
Sesje odbywają się na jednym
posiedzeniu jednak Rada może postanowić o odroczeniu i kontynuowaniu obrad w
innym terminie na następnym posiedzeniu tej samej sesji. Może to nastąpić w
przypadku uzasadnionego poszerzenia porządku obrad, potrzebą przygotowania
dodatkowych materiałów lub gdy zaistnieją inne przeszkody, uniemożliwiające
Radzie właściwe obradowanie lub rozstrzygnięcie spraw.
-
Przewodniczący Rady postanawia o
przeprowadzeniu w innym terminie sesji, w przypadku stwierdzenia braku kworum
w trakcie posiedzenia Rady, wyznaczając nowy termin jej zwołania. Fakt
przerwania posiedzenia oraz nazwiska i imiona radnych, którzy z przyczyn
nieusprawiedliwionych opuścili obrady, co spowodowało brak kworum, odnotowuje
się w protokole.
-
Z radnymi, o których mowa w ust. 2
Przewodniczący Rady przeprowadza rozmowy wyjaśniające, o wnioskach
wynikających z tych rozmów informuje Radę.
§ 22
-
Pierwszą sesję nowo wybranej Rady
zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni od daty
ogłoszenia zbiorczych wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku
wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni, po ogłoszeniu wyników wyborów do rady
gminy.
-
Do czasu wyboru Przewodniczącego
Rady pierwszą sesję nowo wybranej rady prowadzi najstarszy wiekiem radny
spośród obecnych na sesji.
§ 23
-
Przed przystąpieniem do wykonywania
mandatu radni składają ślubowanie o treści określonej przepisami ustawy o
samorządzie gminnym.
-
Radni nieobecni na pierwszej sesji
oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają
ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.
§ 24
-
Organizowanie pracy Rady oraz
prowadzenie obrad jest zadaniem Przewodniczącego Rady.
-
W razie nieobecności
Przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje Wiceprzewodniczący
Rady.
§ 25
Do przeprowadzenia obrad wymagana
jest obecność co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
§ 26
-
Sesję otwiera Przewodniczący,
wypowiadając formułę:"Wysoka Rado, otwieram.... sesję Rady Miasta Dynowa".
-
Po otwarciu sesji Przewodniczący,
na podstawie przedłożonej listy obecności stwierdza kworum, a w razie braku
kworum wyznacza nowy termin posiedzenia i zamyka obrady.
-
Radni potwierdzają swą obecność na
sesji podpisem na liście obecności - przed rozpoczęciem sesji.
-
Przewidywaną nieobecność radny
powinien zgłosić Przewodniczącemu Rady, usprawiedliwienie powinno być
przedstawione na piśmie.
§ 27
-
Z wnioskiem o zmianę lub
uzupełnienie porządku obrad ustalonego przez Przewodniczącego może wystąpić
Burmistrz oraz każdy radny na początku sesji.
-
Rada może wprowadzić zmiany w
porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
§ 28
-
Porządek obrad powinien zawierać w
szczególności:
1) przyjęcie protokołu obrad z
poprzedniej sesji,
2) sprawozdanie Burmistrza z
realizacji uchwał Rady i informacje o podejmowanych przez niego działaniach
w okresie między sesyjnym,
projekty uchwał,
3) interpelacje i zapytania radnych,
4) wolne wnioski.
-
Radny ma prawo do zgłaszania
interpelacji dotyczących spraw lub problemów związanych z realizacją zadań
gmin i jej organów. Interpelacje powinny być sformułowane jasno i zwięźle.
-
Radny zgłasza interpelację do
Przewodniczącego Rady lub do Burmistrza ustnie lub na piśmie podczas
posiedzenia Rady albo pisemnie pomiędzy posiedzeniami.
-
Adresat interpelacji obowiązany
jest udzielić radnemu odpowiedzi nie później niż w ciągu 14 dni od jej
otrzymania.
-
Pracownik Urzędu Miasta zatrudniony
do obsługi Rady prowadzi ewidencję zgłaszanych interpelacji.
-
Na wniosek Radnego - Rada może
włączyć sprawę rozpatrzenia odpowiedzi na interpelację do porządku obrad, przy
zachowaniu trybu określonego w § 27 ust. 2.
§ 29
-
Przewodniczący prowadzi obrady
według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z
punktów.
-
W uzasadnionych przypadkach
Przewodniczący może dokonać zmian w kolejności poszczególnych punktów.
§ 30
-
Przewodniczący udziela głosu według
kolejności zgłoszeń.
-
W czasie rozpatrywania projektu
uchwały Przewodniczący udziela głosu w następującej kolejności: referentowi
sprawy, przedstawicielom komisji opiniujących projekt, Burmistrzowi,
przedstawicielom klubów radnych w kolejności zgłoszeń, a następnie pozostałym
dyskutantom zgodnie z ust. 3.
-
Przewodniczący może udzielić głosu
poza kolejnością w sprawie zgłoszenia wniosków formalnych, których przedmiotem
mogą być w szczególności sprawy:
1) stwierdzenia kworum,
2) zakończenia dyskusji i podjęcia
uchwały,
3) ustalenia czasu wystąpień
dyskutantów,
4) przeliczenia głosów,
5) zamknięcia listy kandydatów przy
wyborach,
6) przestrzegania regulaminu obrad,
7) zgłoszenia autopoprawki do
projektu uchwały,
8) przerwania, odroczenia lub
zamknięcia posiedzenia,
-
Przewodniczący niezwłocznie poddaje
wniosek formalny pod głosowanie. Rada podejmuje uchwałę w tym przedmiocie
zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu
Rady w głosowaniu jawnym.
-
Poza kolejnością zgłoszeń
Przewodniczący udziela głosu:
1) Burmistrzowi i jego Zastępcy,
2) Radcy prawnemu w celu wyjaśnienia
wątpliwości w rozważanej sprawie.
§ 31
-
Przewodniczący czuwa nad sprawnym
przebiegiem i zachowaniem porządku obrad. Jego decyzje są w tym zakresie
ostateczne.
-
Czas wystąpienia w dyskusji nie
powinien przekraczać 7 minut, a powtórne zabranie głosu w sprawie 3 minuty. W
szczególnie uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może przedłużyć czas
wystąpienia.
-
W przypadku stwierdzenia, że radny
w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub przekracza
przeznaczony dla niego czas Przewodniczący może przywołać go"do rzeczy", a po
dwukrotnym przywołaniu Przewodniczący może pozbawić radnego głosu.
-
Jeżeli forma lub treść wystąpienia,
albo zachowanie radnego w sposób oczywisty narusza powagę sesji lub zakłóca
porządek obrad Przewodniczący przywołuje radnego"do porządku", a w razie
bezskuteczności przywołania odbiera mu głos polecając odnotowanie tego faktu w
protokole.
-
Postanowienia ust. 2, 3, 4 stosuje
się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję oraz publiczności.
§ 32
-
Przewodniczący może udzielić głosu
osobom spoza składu Rady po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu.
-
Osobom spoza składu Rady, które
swym zachowaniem naruszają powagę Rady Przewodniczący obrad może nakazać
opuszczenie sali.
§ 33
-
Po wyczerpaniu porządku obrad
przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę:"Wysoka Rado, zamykam....
sesję Rady Miasta Dynowa".
-
Czas od otwarcia sesji do jej
zamknięcia uznaje się za czas trwania sesji Rady.
-
Postanowienie ust. 2 dotyczy także
sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 34
-
Rada jest związana uchwałą od
chwili jej podjęcia.
-
Uchylenie lub zmiana podjętej
uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały.
-
Postanowienia ust. 2 nie stosuje
się w odniesieniu do oczywistych omyłek pisemnych.
§ 35
-
Z każdego posiedzenia sesji
sporządza się protokół, który powinien zawierać:
1) numer, datę, miejsce posiedzenia,
2) czas trwania sesji,
3) nazwisko przewodniczącego obrad,
4) porządek obrad,
5) stwierdzenie prawomocności
posiedzenia,
6) przebieg obrad, streszczenia
przemówień i dyskusji, oraz tekst zgłoszonych i przyjętych wniosków i
interpelacji,
7) przebieg głosowania z
wyszczególnieniem liczby głosów"za","przeciw" i"wstrzymujących się",
8) podpis przewodniczącego oraz
osoby sporządzającej protokół.
-
Do protokołu dołącza się:
1) listę obecności radnych,
2) listę gości zaproszonych,
3) wykaz podjętych przez radę
uchwał,
4) pisemne usprawiedliwienia
nieobecnych na sesji,
5) inne dokumenty złożone na ręce
Przewodniczącego w trakcie obrad.
-
Protokoły numeruje się cyframi
rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku
kalendarzowego.
-
Protokół z sesji wykłada się do
wglądu radnym w biurze pracownika Urzędu Miasta zatrudnionego do obsługi Rady.
-
Radni mogą zgłaszać poprawki i
uzupełnienia do protokołu w przerwie między sesjami jednak nie później niż na
najbliższej sesji.
-
Radny, którego wniosek o wniesienie
poprawki do protokołu lub jego uzupełnienie nie został uwzględniony może
przedłożyć go na sesji. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku decyduje Rada w
głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów po uprzednim wysłuchaniu
protokolanta.
-
Protokół z obrad sesji powinien być
sporządzony w ciągu 14 dni po jej odbyciu.
§ 36
-
Rada podejmuje rozstrzygnięcia w
formie uchwał.
-
Uchwały zapadają zwykłą większością
głosów w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej połowy ustawowego składu
rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.
-
Uchwały dotyczące zobowiązań
finansowych zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej
połowy ustawowego składu Rady i wskazują źródła dochodów, z których
zobowiązania te zostaną pokryte.
-
W głosowaniu biorą udział wyłącznie
radni.
-
Wyniki głosowania ogłasza
niezwłocznie Przewodniczący.
§ 37
-
Inicjatywę uchwałodawczą posiadają:
1) Burmistrz
2) Komisje Rady
3) co najmniej 3 radnych
-
Komisje Rady opiniują projekty
uchwał.
-
Projekty uchwał powinny być
skonsultowane z radcą prawnym pod kątem ich zgodności z prawem.
§ 38
W głosowaniu jawnym radni głosują
przez podniesienie ręki. Za głosy ważnie oddane uznaje się te, które oddano "za"
i "przeciw" oraz "wstrzymujące się".
§ 39
-
Głosowanie tajne przeprowadza
komisja skrutacyjna powołana każdorazowo na sesji spośród radnych.
-
W głosowaniu tajnym Radni głosują
za pomocą kart opatrzonych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala
sposób głosowania.
-
Komisja skrutacyjna objaśnia sposób
głosowania przed przystąpieniem do jego odbycia.
-
Po przeliczeniu głosów
przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół podając wyniki
głosowania.
-
Karty z oddanymi głosami i protokół
z głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji Rady.
§ 40
-
Przewodniczący obrad przed
poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną
treść w taki sposób, aby redakcja była przejrzysta a wniosek nie budził
wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
-
W pierwszej kolejności
Przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może
wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.
-
W przypadku głosowania w sprawie
wyboru osób, Przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje
każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi
twierdzącej poddaje pod głosowanie i zarządza wybory.
§ 41
-
Zwykła większość głosów występuje
wtedy, gdy liczba głosów"za" jest większa niż liczba głosów"przeciw".
-
Bezwzględna większość głosów
oznacza co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych
głosów, tzn. przeciwnych i wstrzymujących się.
-
Bezwzględna większość ustawowego
składu Rady oznacza liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem
przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie
najbliższą.
§ 42
Uchwały Rady mają formę odrębnych
dokumentów za wyjątkiem uchwał o charakterze formalnym lub porządkowym, które
odnotowuje się w protokole z sesji.
§ 43
-
Uchwały Rady powinny być
zredagowane w sposób czytelny i zawierać przede wszystkim:
1) oznaczenie rodzaju aktu
prawnego"Uchwała", kolejny numer i nazwę Rady,
2) datę i zwięzłe określenie
przedmiotu uchwały (w jakiej sprawie),
3) podstawę prawną,
4) postanowienia merytoryczne,
5) w miarę potrzeby określenie
źródła finansowania realizacji uchwały,
6) określenie organu
odpowiedzialnego za wykonanie uchwały oraz organu sprawującego nadzór nad
jego organizacją,
7) ustalenie terminu obowiązywania
lub wejścia w życie uchwały,
-
Podstawową jednostką redakcyjną i
systematyzacyjną jest paragraf. Paragraf w razie potrzeby można dzielić na
ustępy a ustępy na punkty i litery.
-
W razie potrzeby do uchwał dołącza
się załączniki.
-
Uchwała może zawierać zobowiązanie
Burmistrza do sporządzenia jednolitego tekstu uchwały, która została
zmieniona.
-
W uchwałach podaje się numer sesji
(cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi) i rok podjęcia
uchwały.
§ 44
Uchwały Rady powinny być zredagowane
w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu.
W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi
i zapożyczonymi z języków obcych.
§ 45
Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady
lub w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący prowadzący obrady.
§ 46
Oryginały uchwał są ewidencjonowane w
rejestrze uchwał i przechowywane z protokołami z sesji.
§ 47
-
Burmistrz przedkłada Wojewodzie
uchwały w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.
-
Uchwałę budżetową oraz uchwałę w
sprawie absolutorium, a także inne uchwały objęte nadzorem Regionalnej Izby
Obrachunkowej Burmistrz zobowiązany jest przedłożyć Regionalnej Izbie
obrachunkowej w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.
|
Załącznik Nr 5 do Statutu Miasta Dynów
ZASADY i TRYB DZIAŁANIA KOMISJI REWIZYJNEJ RADY MIASTA DYNOWA |
|
Zasady i tryb
działania Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Dynowa.
§ 1
Komisja jest stałym organem
kontrolnym Rady. Komisja ponadto spełnia funkcję opiniodawczą i inicjującą.
§ 2
Do zadań Komisji należy :
-
kontrola działalności
Burmistrza oraz gminnych jednostek organizacyjnych i pomocniczych ,
-
opiniowanie wykonania budżetu gminy
oraz występowanie z wnioskiem o udzielenie lub nie udzielenie absolutorium
Burmistrzowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez
Regionalną Izbę Obrachunkową. Komisja przesyła powyższą opinię wraz z
wnioskiem do Izby nie później niż do dnia 31 marca każdego roku.
§ 3
-
Celem kontroli jest stwierdzenie
stanu faktycznego przy uwzględnieniu kryterium sprawności, gospodarności,
celowości, rzetelności oraz zgodności z przepisami prawa.
-
Zakres kontroli obejmuje zadania
własne gminy oraz zadania zlecone i powierzone.
§ 4
-
Pracami komisji kieruje jej
Przewodniczący lub Zastępca , zaś Zespołem Kontrolnym wyznaczony przez
Przewodniczącego członek Komisji.
-
Komisja działa na podstawie
rocznego planu pracy. Konkretny termin przeprowadzenia kontroli ustala
Przewodniczący Komisji. O terminie kontroli powiadamia się z wyprzedzeniem
podmiot kontrolowany.
-
Komisja pracuje na posiedzeniach
całej Komisji lub zespołów.
-
Warunki techniczne kontroli , w tym
lokalowe zapewnia kierownik jednostki kontrolowanej.
-
Przy czynnościach kontrolnych ma
prawo być obecny przedstawiciel tej jednostki.
-
W związku z wykonywaną
działalnością Komisja ma prawo :
1) wstępu do pomieszczeń i innych
obiektów jednostek kontrolowanych,
2) wglądu do ksiąg, rejestrów,
planów, sprawozdań oraz innych akt i dokumentów znajdujących się w jednostce
kontrolowanej, związanych z jej działalnością,
3) żądania od wszystkich właściwych
podmiotów i osób złożenia wyjaśnień i informacji,
4) zabezpieczenia dokumentów i
innych dowodów,
5) powoływania biegłych ekspertów
do wydania opinii.
-
Pracownicy kontrolowanej jednostki
obowiązani są udzielać członkom Komisji ustnych lub pisemnych wyjaśnień
dotyczących przedmiotu kontroli.
-
Osoby kontrolujące podlegają
przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy ustalonych dla jednostki
kontrolowanej oraz przepisom ustawy z dnia 22 stycznia 1999 roku o ochronie
informacji niejawnych .
-
Działalność Zespołu Kontrolnego nie
może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy , w tym
kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.
-
Z przebiegu kontroli Komisja
(Zespół Kontrolny) sporządza protokół, który podpisują wszyscy jej członkowie
oraz kierownik jednostki kontrolowanej.
-
Protokół ujmuje fakty służące do
oceny jednostki kontrolowanej, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i
skutki osoby odpowiedzialne jak również osiągnięcia i przykłady dobrej i
rzetelnej pracy.
-
Protokół ponadto powinien zawierać:
1) nazwę jednostki kontrolowanej,
2) imiona i nazwiska osób
kontrolujących,
3) określenie przedmiotu kontroli,
4) wykorzystane dowody,
5) ewentualne zastrzeżenia
kierownika jednostki kontrolowanej lub wyjaśnienia ,
6) wykaz załączników.
-
Sporządzony protokół Komisja
(Zespół Kontrolny) przekazuje Przewodniczącemu Rady, a wyniki swoich działań
Komisja przedstawia Radzie Miasta.
§ 5
-
Komisja kieruje do jednostek
kontrolowanych wystąpienia pokontrolne zawierające uwagi i wnioski dotyczące
stwierdzonych w jednostce nieprawidłowości.
Kierownicy jednostek , do których
wystąpienie pokontrolne zostało skierowane są zobowiązani w wyznaczonym terminie
zawiadomić komisję o sposobie i czasie usunięcia wskazanych nieprawidłowości.
|
Załącznik Nr 6 do Statutu Miasta Dynów
WYKAZ GMINNYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH |
|
Wykaz Gminnych Jednostek Organizacyjnych
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Dynowie.
- Zakład Gospodarki Komunalnej w Dynowie
- Zespół Szkół w Dynowie.
- Szkoła Podstawowa Nr 2 w Dynowie.
- Miejskie Przedszkole w Dynowie.
- Środowiskowy Dom Samopomocy w Dynowie.
- Miejski Ośrodek Kultury i Rekreacji w Dynowie.
|
|
|
|