Godziny urzędowania:
Poniedziałki 800 – 1600
Wtorek – piątek 700 - 1500
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Dynowie zatrudnia 8 pracowników:
Kierownik
mgr Henryka Papiernik
Starszy pracownik socjalny
Małgorzata Kuś
Pracownik socjalny
Krystyna
Kiełbasa
Księgowa
Czesława Tadla
Informatyk
Dariusz Śnieżek
oraz trzech pracowników wykonujących usługi opiekuńcze.
Do głównych zadań realizowanych przez ośrodek pomocy
społecznej należy:
-
przyznawanie i wypłata zasiłków stałych , renty socjalnej;
-
przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,
gwarantowanych okresowych specjalnych okresowych, macierzyńskich okresowych i
jednorazowych;
-
opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne w
szczególności za osoby pobierające zasiłek stały i okresowy gwarantowany;
-
opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w
przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym;
-
przyznawanie i wypłata zasiłków celowych na pokrycie
wydatków powstałych w wyniku klęski żywiołowej lub ekologicznej;
-
przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu
kredytowanego oraz wykonywanie innych zadań wynikających z rządowych programów
pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób i rodzin;
-
przyznawanie i wypłata zasiłków celowych i specjalnych
celowych;
-
przyznawanie pomocy rzeczowej w naturze na ekonomiczne
usamodzielnienie się oraz przyznawanie i wypłata zasiłków i pożyczek na
ekonomiczne usamodzielnienie się;
-
wykonywanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej,
wynikających z rozeznanych potrzeb gminy;
-
występowanie do gminy o udzielenie schronienia, posiłku i
niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym;
-
świadczenie usług opiekuńczych w tym specjalistycznych w
miejscu zamieszkania;
-
udzielanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków na
świadczenia zdrowotne osób bezdomnych i innych nie mających dochodu i
możliwości ubezpieczenia się na podstawie przepisów o powszechnym
ubezpieczeniu zdrowotnym;
-
udzielanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych
w wyniku zdarzenia losowego;
-
praca socjalna;
-
sprawianie pogrzebów.
Zasady udzielania pomocy społecznej.
Prawo do świadczeń pomocy
społecznej przysługuje osobom posiadającym obywatelstwo polskie, zamieszkującym
i przebywającym na terenie RP oraz cudzoziemcom zamieszkującym i przebywającym
na terenie RP posiadającym zezwolenie na pobyt stały lub status uchodźcy, jeżeli
umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej.
Pomocy społecznej na zasadach określonych w ustawie udziela
się osobom i rodzinom, w szczególności z powodu:
-
ubóstwa,
-
sieroctwa,
-
bezdomności,
-
potrzeby ochrony macierzyństwa,
-
bezrobocia,
-
niepełnosprawności,
-
długotrwałej choroby,
-
bezradności w sprawach opiekuńczo- wychowawczych i
prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub
wielodzietnych,
-
alkoholizmu lub narkomanii,
-
trudności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu
karnego,
-
klęski żywiołowej lub ekologicznej.
Prawo do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej
przysługuje osobom i rodzinom, których dochód na osobę w rodzinie, od dnia 1
czerwca 2002 roku, nie przekracza:
-
na osobę samotnie gospodarującą - 461,00 zł
-
na pierwsza osobę w rodzinie - 418,00 zł
-
na drugą i dalsze osoby w rodzinie powyżej 15 lat - 294,00
zł
-
na każdą osobę w rodzinie poniżej 15 lat - 210,00 zł
Powyższe kwoty
podlegają waloryzacji i ustalane są na podstawie wskaźnika wzrostu cen towarów i
usług konsumpcyjnych, przyjętego w ustawie budżetowej na dany rok kalendarzowy.
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego ogłasza wskaźniki
waloryzacji oraz odpowiednie kwoty w Monitorze Polskim.
Świadczenia pomocy
społecznej są udzielane na wniosek osoby zainteresowanej, jej przedstawiciela
ustawowego, bądź innej osoby za zgodą osoby zainteresowanej lub jej
przedstawiciela ustawowego.
Wydanie decyzji o
przyznaniu lub odmowie przyznania świadczeń z pomocy społecznej, wymaga
przeprowadzenia wywiadu środowiskowego. W toku wywiadu ustala się sytuację
osobista i majątkową osoby lub rodziny ubiegającej się o przyznanie świadczeń
pomocy społecznej oraz powody ubiegania się o te świadczenia.
Wywiad przeprowadza pracownik socjalny
legitymujący się legitymacja pracownika socjalnego. Wywiad przeprowadza się w
miejscu zamieszkania osoby zainteresowanej lub rodziny albo w miejscu jej
pobytu.
Sytuację osobistą, rodzinną , dochodową i majątkową osoby i rodziny ustala się na podstawie
następujących dokumentów:
-
dowód osobisty,
-
decyzji organu rentowego przyznającego świadczenie z
ubezpieczenia społecznego, orzeczenie komisji ds. inwalidztwa i zatrudnienia,
albo orzeczenia o stopniu niepełnosprawności wydanego przez zespół do spraw
orzekania o stopniu niepełnosprawności,
-
zaświadczenie pracodawcy o wysokości wynagrodzenia z tytułu
zatrudnienia, zawierającego informację o wysokości potrąconej zaliczki na
podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia zdrowotne,
składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe w części finansowanej przez
ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe,
-
zaświadczenie o wysokości wynagrodzenia uzyskiwanego na
podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia, umowy o dzieło albo w okresie
członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub spółdzielni kółek
rolniczych (usług rolniczych), zawierające informacje o potrąconych składkach
zaliczkach j.w.
-
dowodu otrzymania renty lub emerytury,
-
zaświadczenie pracodawców o okresach zatrudnienia w tym o
okresach, za które były opłacane składki na ubezpieczenie społeczne, oraz o
okresach nieskładkowych, jeżeli dotyczy to osoby ubiegającej się o opłacanie
składki na ubezpieczenie społeczne,
-
zaświadczenie z urzędu gminy o wielkości gospodarstwa
rolnego w hektarach przeliczeniowych,
-
zaświadczenie gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej lub
szkoły wyższej z informacją że dziecko nie otrzymuje pomocy materialnej ze
szkoły,
-
decyzja starosty o uznaniu lub odmowie uznania za osobę
bezrobotną, o utracie statusu osoby bezrobotnej, o przyznaniu, odmowie
przyznania, wstrzymaniu, wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa
do zasiłku dla bezrobotnych, dodatku szkoleniowego, stypendium, zasiłku
przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego albo zaświadczenia o
pozostawaniu w ewidencji bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy,
-
oświadczenie o wysokości dochodu osiągniętego z prowadzonej
działalności gospodarczej,
-
zaświadczenia KRUS potwierdzające zobowiązanie do opłacania
składki na ubezpieczenie społeczne rolników
-
oświadczenie o stanie majątkowym wg. wzoru.
Pracownik socjalny
jest zobowiązany poinformować osobę zainteresowaną lub rodzinę ubiegającą się o
świadczenia, że udzielanie informacji niezgodnych ze stanem faktycznym lub
niepoinformowanie o zmianie sytuacji osobistej lub majątkowej stanowi przesłankę
do dochodzenia przez ośrodek pomocy społecznej zwrotu nienależnie pobranych
świadczeń.
|